PENGAJARAN MAKRO
RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN SAINS TAHUN 5
Kelas : 5 Yakin
Masa : 8.10 – 8.40 pagi
(30 minit)
Bilangan murid : 43 orang
Matapelajaran : Sains Tahun 5
Tema : Menyiasat Alam Bahan
Hasil pembelajaran :
Mengetahui faktor yang mempangaruhi
kestabilan struktur
Objektif pembelajaran :
a. Mata pelajaran - Di
akhir pembelajaran murid dapat menyatakan 2 faktor yang mempengaruhi
kestabilan.
b. Kemahiran Saintifik
- Murid dapat membuat pemerhatian dan menyatakan 3 pembolehubah dengan tepat
berdasarkan ujikaji yang dijalankan.
c. Kemahiran Manipulatif Sains
- Murid dapat menjalankan ujikaji mudah menunjukkan ketinggian mempengaruhi
kestabilan sesuatu bahan.
Pengetahuan Sedia Ada Murid :
a.
Murid pernah berjalan
dengan menggunakan sebelah kaki dan dapat merasakan bahawa kestabilan badan
menjadi kurang.
b.
Murid pernah menaiki kereta
dan bas.
Bahan Bantu Mengajar :
Carta, kad
imbasan, kad bergambar, kad tugasan, alatan ( botol air, bekas makanan, pensel,
marker pen, gelang getah, silinder penyukat dan
papan nipis) dan lembaran kerja.
Langkah / masa
|
Isi pelajaran
|
Aktiviti / Kaedah penyampaian
|
Catatan
|
Permulaan
( 1 minit )
|
Memahami keadaan murid dan memastikan murid bersedia.
|
-
Guru masuk ke kelas,
memberi ucapan salam dan murid menjawab salam.
-
Guru bertanyakan tentang
keadaan murid-murid pada hari ini dan meminta
semua murid bersedia untuk memulakan pelajaran.
|
Nilai:
Kasih sayang
prihatin
|
Set Induksi
( 4 minit )
|
Pengetahuan sedia ada murid.
Kestabilan- berdasarkan keluasan tapak.
Menyatakan maksud kestabilan – tidak mudah
tumbang apabila dikenakan daya
|
-
Guru memanggil dua orang
murid untuk melakukan sedikit aktiviti di hadapan kelas.
-
Seorang murid dikehendaki
berdiri dengan sebelah kaki dan seorang lagi berdiri dengan dua belah kaki.
-
Guru akan menolak murid
untuk menguji kestabilan murid tersebut.
-
Guru bersoal jawab dengan
murid tentang pemerhatian yang boleh dibuat berdasarkan aktiviti rakan mereka
tadi.
-
Guru mengaitkan jawapan
murid dengan tajuk pelajaran pada hari ini dan menyatakan maksud kestabilan.
|
Kaedah:
Simulasi
Teknik:
Soal jawab dan perbincangan
BBM:
2 orang murid
KPS: memerhati
Nilai: berani, sedia membantu, kerjasama
|
Pencetusan Idea
( 5 minit )
|
Memperihalkan faktor yang mempengaruhi kestabilan:
-
Luas tapak
-
ketinggian
|
-
Guru menunjukkan 2 gambar
yang berbeza dan meminta murid menyatakan perbezaan di antara gambar tersebut.
-
Murid dikehendaki meramal
gambar mana yang mempunyai lebih kestabilan dan menyatakan inferens bagi
jawapan yang diberikan.
-
Murid menampal gambar di
jadual yang disediakan oleh guru dipapan putih.
-
Guru meminta murid
menyatakan 2 faktor yang mempengaruhi kestabilan berdasarkan 2 situasi yang
diberikan .
-
Guru memberikan bimbingan
kepada murid dan menjelaskan dengan lebih lanjut berkaitan faktor yang
mempengaruhi kestabilan.
|
Kaedah: perbincangan
Teknik:
Soal jawab
BBM:
Kad bergambar
Carta
KPS:
Meramal
Membuat inferens
Nilai:
Berani mencuba
|
Penstrukturan Semula Idea
( 10 minit )
|
Ujikaji:
Kestabilan dipengaruhi oleh keluasan tapak
|
-
Murid dibahagikan kepada
4 kumpulan untuk menjalankan ujikaji.
-
Setiap kumpulan diberikan
kad tugasan dan ketua setiap kumpulan diminta untuk mengambil bahan/objek
yang telah disediakan oleh guru.
-
Murid menjalankan ujikaji
dengan bimbingan guru untuk menguji kestabilan berdasarkan faktor keluasan
tapak dan ketinggian.
-
Murid dikehendaki
mencatatkan pemerhatian mereka dalam borang yang disediakan.
-
Setiap wakil kumpulan
akan membuat pembentangan tentang hasil pemerhatian mereka dihadapan kelas.
|
Kaedah:
Ujikaji
Teknik:
Soal jawab
Pembentangan
BBM:
Kad tugasan
Sekeping papan nipis
Pensil
Marker pen
Botol air
Bekas makanan
KPS: Mengeksperimen
pemerhatian
KMS: Mengendalikan peralatan dengan betul
Nilai: Jujur
|
Aplikasi idea
( 8 minit )
|
Mengenalpasti pembolehubah:
-pembolehubah dimanipulasi
-pembolehubah bergerak balas
Pembolehubah dimalarkan
Permainan:
Menaiki basikal beroda 1
|
-
Guru memberikan lembaran
kerja yang berkaitan tentang faktor kestabilan.
-
Mencari jawapan dan
membuat perbincangan bersama. Guru memberikan bimbingan untuk mengenal pasti
pemboleh ubah dalam soalan yang diberikan.
-
Murid diminta
menyenaraikan beberapa benda dan situasi yang menggunakan aplikasi
kestabilan.
Contohnya:
a.
Basikal roda 1 dan roda
3.
b.
Bayi yang masih merangkak
-
Guru menunjukkan sebuah
basikal roda 1 dan meminta murid mencuba menaiki basikal tersebut tanpa
jatuh. Murid yang berjaya akan diberikan ganjaran.
-
Guru memberikan peneguhan
berdasarkan kebolehan murid menunggang basikal roda 1 tersebut.
|
Kaedah:
Soal jawab
Permaianan
Tenik:
Perbincangan
BBM:
Lembaran kerja
Basikal roda 1
KPS:
Mengawal pembolehubah
Nilai:
Berani mencuba
Kerjasama
|
Refleksi
( 2 minit )
|
Membuat rumusan
|
-
Murid membuat rumusan
tentang pelajaran pada hari ini.
-
Murid menyatakan 2 faktor kestabilan.
-
Guru memberikan bimbingan
untuk memantapkan pemahaman murid tentang isi pelajaran pada hari ini.
-
Guru mengedarkan lembaran
kerja sebagai tugasan di rumah.
|
Kaedah:
Soal jawab
Nilai: Teliti
,Tekun
ABM:
Lembaran kerja
|
UNIVERSITI
PENDIDIKAN SULTAN IDRIS
PUSAT
PENDIDIKAN LUAR
PERANCANGAN AWAL
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
KPD3016 & KPD3026
PENGAJARAN, TEKNOLOGI &
PENAKSIRAN
(JILID 1)
DISEDIAKAN
OLEH:
NOR AZLINA BINTI AMIN
Mata pelajaran Sains
Tarikh 9
Mac 2011
Masa 8.15a.m
– 9.15 a.m. (60 minutes)
Tahun 4
Amanah
Bilangan murid
29
Topik Menyiasat
Alam Bahan
Sub topic Sifat
Bahan ( Bahan lut sinar dan bahan lut cahaya )
Objektif
Murid
akan mengetahui tentang keupayaan bahan
membenarkan cahaya melaluinya
Objektif pembelajaran Di
akhir pembelajaran murid dapat
1) Menyatakan
sekurang-kurangnya 1 sifat bahan lut sinar dan 1 sifat bahan lut cahaya
2) Menyatakan
perbezaan diantara bahan lut sinar dengan bahan lut cahaya
Kemahiran Proses Sains Pemerhatian,
membanding beza, membuat hipotesis,
Kemahiran manipulative sains
mengeksperimen,
mengendalikan bahan dan radas
Nilai murni jujur, berkerjasama
Bahan bantu mengajar Bahan maujud botol plastik, botol kaca,
plastic berwarna, plastic jernih
.
Fasa / masa
|
Isi kandungan
|
Aktiviti /Stretegi pengajaran
|
Catatan
|
Orientasi
(5 minutes)
|
Sifat bahan dikenalpasti
berdasarkan kebolehan cahaya melaului bahan tersebut.
|
|
Abm: akuarium ikan
Kps:
pemerhatian, ramalan
Nilai : berhati-hati, jujur
|
Pencetusan idea
(10 minutes)
|
Sesetengah objek
dapat membenarkan hamper kesemua cahaya melaluinya, sesetengah objek hanya
membenarkan sebahagian cahaya melaluinya manakala sebahagian objek lagi tidak
membenarkan cahaya melaluinya.
|
|
Abm : carta, kad imbasan
KPS: memerhati,
KMS: melengkapkan carta (jadual)
Nilai: berani mencuba
|
Penstrukturan
semula idea
( 25 minutes)
|
Bahan lut sinar –
membenarkan hamper kesemua cahaya melaluinya.
Bahan lut cahaya –
membenarkan sebahagian cahaya menembusinya
|
|
ABM: botol
plastic, botol kaca, plastic berwarna, plastic jernih, pensel, gula-gula
KPS: memerhati,
KMS:
mengendalikan bahan
Nilai: kerjasama,
berani mencuba,
|
Aplikasi idea
(15 minutes)
|
Membuat banding
beza di antara objek lut sinar da objek lut cahaya.
Berdasarkan
pemerhatian yang dicatatkan murid membuat perbandingan di antara bahan lut
sinar dan bahan legap.
|
·
Guru
memberikan kertas kosong kepada murid dan dikehendaki membuat banding beza di
antara sifat objek lut sinar dan sifat objek lut cahaya.
·
Murid
membuat banding beza dengan menggunakan bentuk jadual.
·
Murid
dikehendaki menyenaraikan beberapa jenis objek yang mempunyai sifat lut sinar
dan lut cahaya.
·
Guru memilih
beberapa orang murid untuk menunjukkan hasil kerja mereka dan
membentangkannya di hadapan kelas.
|
ABM: kertas kosong
KPS: membanding beza, komunikasi, menjana idea, memerhati
Nilai: berani mencuba
|
Refleksi
(5 minutes)
|
Murid menjawab
soalan
- Lembaran kerja
- Soalan bahagian B
Perbincangan
bersama ahli kumpulan
|
·
Guru memberikan
lembaran kerja bagi semua murid.
·
Murid boleh membuat perbincangan bersama rakan
dalam kumpulan mereka.
·
Guru menyoal semuala isi pelajaran pada semua
murid berdasarkan pengajaran pada hari ini.
|
ABM: lembaran
kerja
|
Carta
Pengajaran
BAHAN LUT SINAR
Bahan yang membenarkan hamper kesemua cahaya
menembusinya
Objek dapat dilihat dengan JELAS melalui bahan lut
sinar
BAHAN LUT CAHAYA
Bahan yang membenarkan sebahagian cahaya melaluinya
Objek kelihatan KABUR melalui bahan lut cahaya
BAHAN LEGAP
Bahan yang tidak membenarkan cahaya melaluinya
Objek tidak kelihatan melalui objek leglap
CARTA PENGELASAN OBJEK
BAHAN LUT SINAR
|
BAHAN LUT CAHAYA
|
|
|
|
|
|
|
|
|
JADUAL PERBEZAAN SIFAT BAHAN
SIFAT BAHAN LUT SINAR
|
SIFAT BAHAN LUT CAHAYA
|
Membenarkan hampir kesemua cahaya melaluinya
|
Membenarkan sebahagian cahaya melaluinya
|
Objek kelihatan jelas
|
Objek kelihatan kabur
|
Gambar ujikaji terhadap keupayaan bahan membenarkan
cahaya melaluinya
Lembaran Kerja 1
1. Senaraikan 3 contoh bahan lut sinar dan bahan lut cahaya
Bahan
lut sinar -
_____________________________
______________________________
______________________________
Bahan
lut cahaya - ____________________________
____________________________
____________________________
2. Nyatakan kegunaan bahan lut sinar
dan bahan lut cahaya
Bahan
lut sinar -
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Bahan
lut cahaya -
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
No comments:
Post a Comment