PENGAJARAN TEKNOLOGI DAN PENAKSIRAN
TUGASAN 2: REFLEKSI RPH
DISEDIAKAN OLEH:
NOR AZLINA BINTI AMIN
(D20102043060)
013-4746242
SABRINA BINTI IDRIS
(D20102041456)
019-4661054
Penulisan
Refleksi.
PENGENALAN
Refleksi sering digunakan secara intensif
di dalam proses pengajaran. Refleksi dianggap
sebagai
komponen yang penting di dalam meningkatkan profesionalisme guru pelatih
mahupun
guru
di dalam perkhidmatan. Dewey (1983) merupakan pemikir pertama yang
memperluaskan
konsep
refleksi di dalam pendidikan. Kini refleksi telah digunakan sebagai satu
komponen
utama
di dalam pendidikan guru.
Refleksi adalah penting di dalam proses pengajaran
dan pembelajaran (Kolb, 1984).
Kepentingan
menyediakan refleksi terbentuk hasil daripada sesetengah tingkahlaku guru yang
hanya
menyendiri di dalam konteks pembelajaran murid. Keadaan apabila berhadapan
dengan
bilangan
pelajar-pelajar yang ramai (kadang-kala sehingga lebih daripada 30 orang)
menyebabkan
kadang-kala guru hampir tidak dapat berfikir tentang apa yang telah dilakukan
di
dalam
proses pengajaran mereka. Namun, kini guru-guru sedar tentang kepentingan
membuat refleksi iaitu menganalisa semula apa yang telah dilakukan di dalam
proses pengajaran mereka. Guru-guru tidak boleh hanya bergantung kepada tugas
rutin yang dilaksanakan di dalam sekolah seperti merekodkan markah,
mengendalikan kes disiplin pelajar-pelajar ataumenulis rancangan menajar untuk
kelas hari berikutnya. Guru perlu memikirkan tentang cara-cara yang lebih
kritikal untuk memperbaiki amalan pengajaran mereka. Cara produktif menulis refleksi
dengan mengimbau kembali apa yang telah dilakukan di dalam proses pengajaran jarang
dilakukan (Dewey, 1933).
Gibbs (1988) berpendapat bahawa tindakan membuat
refleksi adalah peri laku membuat peta minda terhadap apa yang telah dilakukan
di dalam kelas. Proses refleksi akan membolehkan
seseorang
guru belajar tentang asas pembelajaran. Menurut Schon (1983), proses refleksi
yang
dilakukan
oleh ahli professional akan membolehkan beliau terlibat di dalam perkembangan
profesionalisme
yang berterusan. Refleksi akan membolehkan guru untuk mengenalpasti
pelbagai
kaedah baru yang berguna untuk memperbaiki amalan pengajaran. Beberapa model
refleksi
yang digunakan di dalam proses pengajaran dan pembelajaran ialah Model Gibbs
dan
Model
Kitaran Pembelajaran Kolb.
Model Kitaran Pembelajaran Kolb (1984) menggariskan
beberapa pendekatan membuat
refleksi.
Di antara tahap-tahap refleksi yang dicadangkan di dalam Model Kitaran
Pembelajaran
Kolb
ialah:
i.
Pengalaman secara konkrit
ii.
Pembentukan konsep-konsep yang abstrak dan membuat generalisasi; dan
iii.
Menguji implikasi konsep di dalam keadaan yang baru.
Justeru itu model Kitaran Pembelajaran Kolb
menyarankan bahawa refleksi di dalam konteks pendidikan penting untuk
membolehkan kita mengetahui tentang pola tindakan yang berlaku di dalam
sesebuah sekolah. Pendekatan refleksi
membolehkan guru untuk membentuk konsep-konsep yang abstrak dan digunakan
ketika membuat generalisasi.
Pengajaran
dan pembelajaran adalah dua elemen penting dalam sesuatu proses penyampaian
ilmu di antara guru dan murid. Bagi mencapai objektif sesuatu pengajaran dan
pembelajaran ,guru dan murid memainkan peranan yang sama penting . Ini bukan
sekadar guru sebagai penyampai maklumat dan murid sebagai penerima maklumat
yang pasif tetapi kerjasama antara keduanya yang menentukan sesuatu proses
pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan lancar dan berkesan.
Guru perlulah melaksanakan
pengajaran mengikut model reka bentuk pengajaran tertentu agar objektif
pengajaran dan pembelajaran tercapai. Antara model yang boleh digunapakai di
dalam pengajaran dan pembelajaran adalah MODEL ASSURE.Model ini mengandungi 6
langkah iaitu` Analyse learner, State Objective, Select Method,Media,Materials, Utilise
media and materials, Require learner
participation dan Evaluate and
revise’ .
Huraian bagi rancangan pengajaran
dan pembelajaran berpandukan setiap langkah yang dinyatakan dalam Model ASSURE
adalah seperti berikut.
1. ANALYSE LEARNER (Analisis pelajar)
Setiap murid di dalam sesebuah bilik
darjah berbeza kebolehan diri antara satu sama lain. Guru perlulah membuat
analisa terhadap keperluan seseorang murid di dalam proses pengajaran dan
pembelajaran. Bagi murid saya iaitu murid tahun 4 Amanah di Sekolah Kebangsaan
Batu 4,Gerik merupakan murid dari
kumpulan yang sederhana.
Dari segi ciri-ciri umum pelajar iaitu
latar belakang akademik (kepintaran), murid tahun 4 Amanah ini tidak mencapai % kelulusan yang memuaskan. Mereka kebanyakannya
mendapat gred C dalam 5 matapelajaran
penting iaitu Bahasa Melayu pemahaman ,Bahasa Melayu penulisan, Matematik, Sains dan Bahasa Inggeris pada Penilaian
Kurikulum Sekolah Rendah (PKSR) I yang baru dijalankan dan agak sukar untuk mendapatkan
gred B dan A.
Dari
segi latar belakang ekonomi pula kebanyakan mereka terdiri daripada anak-anak
pekerja kampung, yang kebanyakan bekerja
sebagai penoreh getah, penjaja kecil, anak-anak askar dan lain-lain . Dari segi aspek kompetensi peringkat masuk yang berkaitan dengan pengetahuan dan
kemahiran sedia ada murid saya ini, bolehlah saya gambarkan bahawa mereka
adalah murid yang sederhana dalam
pembelajaran. Kebanyakan murid tahun 4 Amanah ini tidak mempunyai minat yang tinggi untuk
belajar, namun begitu masih terdapat murid yang agak aktif dan ada yang mempunyai daya saing di antara
rakan mereka apabila sesi pengajaran dan
pembelajaran dijalankan.
Murid tahun 4 Amanah juga boleh memberi kerjasama jika tugasan
berkumpulan diberi oleh guru kepada mereka. Mereka juga boleh berinteraksi
dengan guru atau pun kawan-kawan yang lain dengan baik sekiranya diarahkan oleh guru. Oleh itu, saya berpendapat bahawa
murid saya ini lebih cenderung kepada teknik pembelajaran yang aktif seperti sesi
soal jawab, kerja berkumpulan atau berpasangan.
Secara kesimpulannya dapatlah saya
rumuskan bahawa murid tahun 4 Amanah adalah dalam kumpulan murid yang sederhana
kecerdasanya, namun mempunyai pengetahuan sedia ada yang baik dan mempunyai kecenderungan belajar yang aktif
sekirannya diberikan galakan dan dorongan yang sesuai.
2. STATE OBJECTIVE ( Nyatakan
objektif )
Bagi rancangan pengajaran yang saya
pilih ini, iaitu mata pelajaran Sains tahun 4 pada kali ini tema yang saya
pilih adalah bertemakan Menyiasat Alam Bahan. Beberapa objektif telah saya
pilih untuk dicapai dalam proses pengajaran dan pembelajaran ini. Antara
objektifnya ialah di akhir pengajaran murid dapat menyenaraikan berbezaan
diantara sifat bahan lut sinar dan lut cahaya. Pemilihan objektif saya pada
kali ini berasaskan beberapa elemen penting menggunakan format ABCD iaitu,
A- audience
(pelajar sasaran)
B- behavior
( tingkah laku- keupayaan murid )
C- conditions
( keadaan-pencapaian murid)
D- degree
(darjah-tahap yang ingin dicapai)
Berpandukan
format ABCD ini , saya telah mengsasarkan 4 objektif perlu dicapai oleh murid 4
Amanah. Murid 4 Amanah mempunyai tingkah laku yang aktif sewaktu proses
pengajaran dan pembelajaran, namun ada juga murid yang slow learner dan ada juga murid yang mempunyai pengetahuan
sedia ada yang perlu dipupuk, saya telah
membina beberapa objektif yang mewakili 3 domain iaitu domain kognitif, domain
psikomotor dan domain afektif.
Domain
kognitif adalah domain pembelajaran yang terdiri daripada
pengetahuan berkaitan dengan beberapa tahap. Ia disusun mengikut hierarki
(Bloom,1956) iaitu dari pengetahuan yang rendah ke pengetahuan yang lebih
tinggi. Ia boleh dijelaskan seperti tahap pengetahuan, kefahaman, aplikasi,
analisis, sintesis dan penilaian.Tahap yang saya pilih adalah tahap kefahaman iaitu yang pertama ialah pada
akhir pengajaran dan pembelajaran, murid sekurang- kurangnya dapat mengetahui
perbezaan diantara bahan lut sinar dan bahan lut cahaya.
Domain
psikomotor pula yang berkaitan dengan mengintegrasikan
kemahiran intelektual dan fizikal untuk pembelajaran.(Simpson,1972).Objektif
bagi domain psikomotor pula adalah pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid
boleh memilih dan menampalkan kad perkataan jawapan di papan putih kelas
(langkah 4 ) . Objektif ini amat sesuai untuk pelajar yang aktif di dalam bilik
darjah.
Objektif
bagi domain afektif pula berkaitan dengan membentuk sikap bekerjasama
antara ahli kumpulan dalam melaksanakan setiap tugasan . Di akhir pengajaran
dan pembelajaran murid boleh berbincang dan menulis perkataan dalam kumpulan,
membaca dan menulis nama-nama bahan yang sesuai untuk diisikan di dalam jadul
perbezaan sifat bahan dengan betul dan bersepakat melakukan tugasan dalam
kumpulan.
3. SELECT INSTRUCTIONAL METHODS, MEDIA, MATERIALS (Pilih kaedah, media dan bahan)
3.1- Memilih kaedah pengajaran.
Guru harus bijak dalam memilih
kaedah pengajaran agar proses pengajaran dan pembelajaran dapat berjalan dengan
lancar dan menarik minat murid untuk belajar dan kesannya objektif boleh
dicapai. Terdapat banyak kaedah pengajaran yang boleh diguna pakai oleh guru
dalam pengajaran bilik darjah, antaranya kaedah kuliah, kaedah perbincangan,
kaedah demonstrasi, sumbangsaran,main peranan, simulasi, mengeksperimen dan
banyak lagi.
Bagi
saya terdapat beberapa kaedah yang telah saya pilih, bagaimana dan mengapa saya
memilih kaedah pengajaran ini boleh dihuraikan dalam jadual di bawah.
LANGKAH/KAEDAH
|
BAGAIMANA/
PERASAAN MURID
|
MENGAPA
|
Set
induksi
Kaedah
perbincangan-bersoal jawab
|
|
Kaedah
ini bertujuan untuk guru menilai pengetahuan sedia ada murid mengenai diri
dan tubuh badan mereka.
Murid
dapat merasai sendiri keadaan dimana sesuatu benda itu dapat dilihat dengan
nyata dan dilihat dengan kabur.
|
Langkah 1
Kaedah
kuliah
Kaedah
perbincangan-bersoal jawab.
Penggunaan
carta dan kad imbasan
|
|
Kaedah
ini bertujuan untuk menilai kefahaman murid mengenai sifat bahan lut sinar
dan lut cahaya.
Murid
seronok dapat keluar kehadapan kelas untuk menampal kad bergambar yang
diberikan oleh guru.
|
Langkah 2
Kaedah
eksperiment / ujikaji
Kaedah
perbincangan
|
|
Kaedah
ini bertujuan untuk member penerangan yang jelas mengenai perbezaan di natara
bahan lut sinar dan bahan lut cahaya
|
Langkah 3
Kaedah
perbincangan dan pembentangan hasil kumpulan
|
·
Guru
memberikan kertas kosong kepada murid dan dikehendaki membuat banding beza di
antara sifat objek lut sinar dan sifat objek lut cahaya.
·
Murid
membuat banding beza dengan menggunakan bentuk jadual.
·
Murid
dikehendaki menyenaraikan beberapa jenis objek yang mempunyai sifat lut sinar
dan lut cahaya.
·
Guru
memilih beberapa orang murid untuk menunjukkan hasil kerja mereka dan
membentangkannya di hadapan kelas.
·
Murid mempunyai
keberanian untuk mencuba.
|
Kaedah
ini bertujuan untuk murid memainkan peranan masing-masing di dalam kumpulan
dan berbincang untuk menyelesaikan tugasan dan sepakat memilih salah seorang
ahli kumpulan untuk membuat perbentangan di hadapan kelas.
|
Langkah 4
Penilaian
Kaedah
perbincangan- soal jawab
|
·
Guru memberikan lembaran kerja bagi semua murid.
·
Murid boleh membuat perbincangan bersama rakan
dalam kumpulan mereka.
·
Guru menyoal semuala isi pelajaran pada semua
murid berdasarkan pengajaran pada hari ini.
|
Kaedah
ini adalah untuk guru membuat penilaian pengajaran pada hari itu.
Lebih
ramai murid menjawab soalan dengan betul maka pengajaran dan pembelajaran
mengenai perkataan yang diajar berjaya
atau tidak. Jika sebaliknya guru perlu mengkaji semula pengajaran tersebut.
|
3.2- Select instructional media
(memilih media pengajaran)
Pemilihan media yang betul, menarik
dan sesuai amat memainkan peranan yang penting dalam mewujudkan suasana
pengajaran dan pembelajaran yang baik. Jika pengajaran dan pembelajaran dapat
berjalan dengan baik, objektif yang hendak dicapai akan menjadi lebih mudah. Di
dalam pengajaran dan pembelajaran saya pada kali ini saya telah memilih beberapa
media pengajaran yang dianggap sesuai untuk murid dan juga isi pelajaran yang saya rancangkan.Penjelasan
mengenai jenis media yang dipilih, cara penggunaannya dan tujuan penggunaannya
bolehlah dijelaskan seperti dalam jadual di bawah.
LANGKAH
/
JENIS
MEDIA
|
CARA
PENGGUNAANNYA
|
TUJUAN
PENGGUNAAN
|
Set induksi
Menggunakan
bahan maujud yang ada di sekitar bilik darjah/ makmal sains
|
Guru
menyuruh murid melihat ikan di dalam akaurium ikan.
Murid
keluar kelas untuk melihat siapa yang berada diluar kelas. (ramalan)
|
Ia
bertujuan untuk menarik minat murid dan meransang pemikiran murid buat kali
pertama untuk berfikir.
|
Langkah 1
Tayangan
carta yang menujukkan isi pelajaraan
|
Guru
mempamerkan gambar/ carta di papan putih dan murid membuat latihan membaca secara
individu dan beramai-ramai.
|
Bertujuan
untuk mepamerkan kelainan dari segi persembahan bahan bacaan dengan
penggunaan warna dan kesan gambar yang dipamerkan.
|
Langkah 2
Kad
imbasan (gambar)
Kertas
mahjung/ kertas A4 (jadual perbezaan sifat cahaya)
|
Guru
mempamerkan beberapa keping gambar dan bersoal jawab dengan murid
Murid
menampalkan gambar di dalam jadual yang disediakan
|
Ia
bertujuan untuk menarik lebih perhatian dan
mencungkil
daya
ingatan murid melalui langkah pertama yang telah dijalankan sebentar tadi.
|
Langkah 3
Bahan-bahan
eksperimen
Pen
maker dan buku laporan aktiviti.
|
Guru
mengedarkan bahan-bahan eksperiment.
Murid
mencatatkan permerhatian mereka dalam buku laporan.
|
Ia
bertujuan untuk menilai gerak kerja berkumpulan murid dan kefahaman mengenai
isi pelajaran .
|
Langkah 4
Kertas
putih (mahjong)
Pembantangan
hasil kumpulan
|
Guru
mengedarkan lembaran petikan pada setiap kumpulan dan kad-kad bergambar.
|
Ia
bertujuan untuk aktiviti perbincangan dalam kumpulan m dan permainan . Mereka
juga berpeluang memilih dan menampal di papan putih kad –kad jawapan.
|
Penutup
Lembaran
kerja
|
Guru
memberikan lembaran kerja
|
Murid
mengukuhkan pengetahuan mereka dan memahami isi pelajaran dengan lebih jelas.
|
3.3 - Select instructional
materials – pilih bahan pengajaran.
Bagi pemilihan bahan pengajaran pula
, saya telah memilih bahan- bahan maujud dan mudah diperolehi dan selalu
digunakan oleh murid bagi aktiviti set induksi dan ujikaji.Saya juga memilih
beberapa bahan yang boleh disentuh seperti kad-kad jawapan dan papan putih
.Murid juga perlu menggunakan bahan bantu belajar yang lain seperti pen maker ,
kertas A4 dan ‘blue tape’ untuk aktiviti permainan.
4. REQUIRE LEARNER PARTICIPATION
(Dorong penglibatan murid)
Dalam rancangan pengajaran dan
pembalajaran,aktiviti yang dijalankan haruslah menarik minat murid. Antara
aktiviti yang dianggap sesuai untuk menarik minat murid ialah aktiviti yang
memberi peluang kepada murid untuk
menyertainya. Dorongan penglibatan murid sangat penting dalam proses pengajaran
dan pembelajaran di bilik darjah.
Bagi saya terdapat beberapa langkah
dalam rancangan pengajaran yang saya buat adalah melibatkan murid untuk
menyertainya . Antara aktiviti yang berkaitan dengan ujikaji dan membuat
eksperimen pada langkah 3, langkah 4 dan
penutup. Bagi ketiga-tiga langkah ini
(Langkah 3, 4 dan penutup) saya mendorong penglibatan murid secara
total. Gerak kerja berkumpulan dan aktiviti nyanyian sangat baik untuk melihat
murid bertindak aktif dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Kaedah yang saya gunakan pula adalah
berbentuk main peranan (peranan murid dalam kumpulan) ,kaedah permainan (game),
dan kaedah mengeksperimen. Ketiga-tiga kaedah ini amat menarik minat murid saya
untuk turut serta secara aktif. Guru perlu memberi arahan yang jelas supaya
disiplin murid dapat dikawal.Biarpun murid aktif namun kawalan kelas yang baik
harus bergerak seiring.
5. EVALUATE AND REVISE- (nilai dan
semak)
Penilaian sesi pembelajaran amatlah
penting, ia bertujuan untuk guru menilai keberkesanan pengajaran dan
pembelajaran yang dirancang dan yang telah dijalankan. Melalui penilaian ini
juga guru boleh menilai pencapaian objektif isi pelajaran pada hari itu. Guru
juga boleh mendapat maklumat mengenai tahap pencapaian kemahiran murid
berkaitan dengan isi kandungan pelajaran pada hari itu. Penilaian dibuat bukan
sekadar selepas selesai pengajaran dan pembelajaran tetapi penilaian telah saya
bina bermula sebelum rancangan pengajaran di bina, semasa proses pembelajaran
dan sesudah selesai pengajaran.
Penilaian
bagi saya bukanlah sekadar pada akhir sesi pengajaran sahaja . Ia melibatkat
penilaian secara keseluruhan proses
pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah bermula dari set induksi
sehinggalah habis sesi penutup. Penilaian yang saya lakukan adalah penilaian
dari segi pemerhatian dan penilaian secara bertulis(ujian pemahaman). Dalam
langkah set induksi, langkah 1,2,3 dan 4 penilaian yang saya jalankan adalah
lebih kepada penilaian secara pemerhatian. Bagi langkah ke 5 penilaian dibuat
secara ujian pemahaman bertulis.Segala perkara yang berlaku sepanjang proses
pengajaran dan pembelajaran perlu disemak untuk tujuan pembaikan.
RUMUSAN
Secara rumusannya, dapatlah saya
katakan bahawa rancangan pengajaran dan pembelajaran saya pada kali ini perlu
disemak dan dinilai semula. Aspek yang dinilai dan disemak adalah dari segi persembahan,
kaedah, media, bahan dan tahap penglibatan murid.
Dari
aspek persembahan pengajaran ,penggunaan ayat mudah dan arahan yang jelas
melancarkan perjalanan proses pengajaran dan pembelajaran. Dari segi kaedah dan media yang digunakan adalah menarik
minat murid dan segala bahan yang digunakan pula bersesuaian dengan murid.
Langkah-langkah yang dibina dalam proses pengajaran dan pembelajaran amat
memerlukan penglibatan murid secara aktif. Saya membuat kesimpulan bahawa isi
pelajaran pada kali ini iaitu penerangan mengenai sifat bahan iaitu sifat bahan
yang berkaitan dengan kebolehan cahaya menembusinya. Iaitu bahan yang bersifat
lut sinar dan bahan yang bersifat lut cahaya. Perbezaan antara bahan lut sinar
dan bahan lut cahaya juga dapat ditekankan disamping dapat membezakan setiap
jenis bahan dalam kumpulannya.
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN : PENGAJARAN MIKRO
SAINS TAHUN 5
TARIKH :
25 Oktober 2011
TAHUN : 5 CEKAL
BILANGAN MURID : 34 orang
MASA :
9.10 – 10.10 Pagi
BIDANG KAJIAN :
MENYIASAT ALAM BAHAN
OBJEKTIF
UMUM : Memahami bahawa bentuk
bahan dapat berubah dari satu bentuk kepada bentuk yang lain.
:
memahami bahawa kadar penyejatan air bergantung kepada factor yang mempengaruhi
penyejatan.
OBJEKTIF
KHUSUS : Memperihalkan air boleh berubah melalui proses penyejatan
iaitu proses perubahan air daripada cecair menjadi wap air.
PENGETAHUAN SEDIA ADA : Murid pernah membantu ibu menyidai
pakaian
OBJEKTIF EKSPLISIT/ HASIL
PEMBELAJARAN :
1.
Di akhir pembelajaran
murid-murid dapat menyatakan maksud penyejatan dan perubahan keadaan yang
berlaku dalam proses penyejatan.
2.
Menyatakan
sekurang-kurangnya 2 faktor yang mempengaruhi proses penyejatan.
KEMAHIRAN SAINTIFIK DAN KBKK : Memerhati, berkomunikasi dan mentafsir data
SIKAP SAINTIFIK DAN NILAI MURNI : Minat, bekerjasama daa mensyukuri
nikmat tuhan
ALAT
BANTU MENGAJAR
: Carta bergambar, kad imbasan, bahan maujud dan lembaran kerja
FASA
|
ISI KANDUNGAN
|
AKTIVITI
|
CATATAN
|
Orentasi / set induksi
(6 minit )
|
Pengetahuan sedia ada murid
-
Murid pernah membantu ibu
menyidai pakaian
-
Murid menyedari air di
dalam lopak air hilang selepas beberapa hari
|
·
Guru memanggil 2 orang
murid untuk membantu memegang sebatang kayu untuk dijadikan penyidai.
·
2 orang murid lain
diminta untuk menyidai tuala dengan keadaan yang berbeza.
·
Guru bersoal jawab dengan
murid tentang situasi yang ditunjukkan.
·
Guru memberikan situasi
a. Cara kain disidai
b. Tempat kain disidai
·
Guru mengaitkan jawapan
murid dengan tajuk pengajaran hari ini.
|
Kaedah: Simulasi
Teknik: Soal jawab
KPS: Memerhati dan meramal
Abm: tuala, batang kayu
Nilai : kerjasama
|
REFLEKSI PENGAJARAN MIKRO
SAINS TAHUN 5
Pengenalan
Tajuk
pengajaran mikro yang saya pilih adalah Menyiasat Alam Bahan, iaitu proses dan
kadar penyejatan bagi cecair. Pengajaran mikro ini dijalankan di dalam kelas
yang kedua, iaitu bagi kelas berkebolehan sederhana. Semasa proses pengajaran
dijalankan, semua murid telah memberikan
respon dan kerjasama yang baik. Murid dilihat bersemangat dan teruja untuk
menjalankan aktiviti yang dirancangkan. Dalam pengajaran mikro ini, saya
memilih fasa set induksi atau orentasi yang mengambil masa selama 8 minit untuk
dinilai.
Setelah melihat
semula video pengajaran dan rancangan
pengajaran yang saya sediakan, saya dapati terdapat beberapa kelebihan dan
kelemahan dalam pengajaran yang telah saya jalankan. Antara kelebihan yang
dapat saya kesan ialah, penerangan guru yang jelas dan mantap. Fasa
orentasi memerlukan penerangan yang jelas agar murid dapat memahami tajuk
pengajaran dan pembelajaran yang akan dijalankan. Jika fasa ini dapat menarik
minat murid sudah pasti murid dapat mengikuti pelajaran yang seterusnya dengan baik dan penuh minat. Guru
juga mempunyai kelebihan dengan menggunakan bahan bantu mengajar yang sesuai
dan biasa dengan kehidupan harian murid. Oleh itu,
murid dengan mudah dapat memahami situasi yang ditunjukkan. Murid dengan mudah
memahami tajuk pengajaran kerana telah biasa dengan situasi yang ditunjukkan
oleh guru. Guru menyelitkan isi pelajaran iaitu mengenalpasti pembolehubah
dalam fasa ini. Semasa menjalankan aktiviti murid lebih mudah untuk
mengenlpasti pembolehubah. Jika pembolehubah dapat dikesan diawal pembelajaran,
maka proses pengajaran seterusnya menjadi lebih mudah.
Terdapat juga
beberapa kelemahan yang perlu diperbaiki di dalam fasa pengajaran ini.
Antaranya yang dapat dikenalpasti adalah berkaitan dengan bahan bantu
mengajar yang digunakan, iaitu tuala yang digunakan tidak mempunyai warna yang sama, lebih
baik jika guru menggunakan warna tuala yang sama. Ini kerana, ada murid yang
akan bertanya adakah warna tidak mempengaruhi kadar sejatan. Warna yang lebih
gelap lebih banyak menyerap cahaya matahari. Sedangkan bagi proses penyejatan
ini, kadar penyejatan tidak dipengaruhi oleh warna kain. Hal ini boleh
menimbulkan tanda tanya kepada murid-murid. Kelemahan lain ialah guru menggunakan tuala yang kering. Lebih
baik jika guru menggunakan tuala basah yang sebenarnya. Di akhir pembelajaran, guru boleh menggunakan
semula tuala tersebut untuk dijadikan bahan pengajaran iaitu membuat
kesimpulan. Murid dapat merasai situasi sebenar dengan menggunakan tuala basah.
Guru hanya memberikan satu contoh
proses penyejatan dalam kehidupan seharian murid. Sedangkan guru boleh
menggunakan lebih banyak situasi proses penyejatan yang berlaku dalam kehidupan
seharian. Contohnya, mengapa lopak air kering, mengapa air banjir boleh surut
dan lain-lain lagi. Kelemahan lain ialah guru menggunakan istilah yang
berbeza-beza, yang boleh mengganggu pemahaman murid. Istilah pengeringan
dan penyejatan perlu dibezakan dan dinyatakan difinisinya dengan lebih jelas.
Dalam fasa ini juga guru telah memasuki fasa pencetusan idea iaitu
dengan menerangkan faktor yang mempengaruhi penyejatan. Sepatutnya, guru hanya
menerangkan tentang tajuk awal pengajaran iaitu penyejatan dan maksud
penyejatan. Pengajaran yang terlalu cepat dan banyak isi pelajaran akan
membuatkan murid kurang faham dan tidak dapat mengingat tentang faktor yang
terlibat dalam proses penyejatan. Murid akan rasa terbeban untuk mengingati 3
faktor dalam masa yang singkat.
Langkah
mengatasi telah difikirkan untuk menambahbaik fasa ini. Bagi kelemahan pertama,
saya akan menggunakan 2 kain tuala yang sama warna dan dilabelkan dengan
label A dan B.Ini membantu murid mengesan pembolehubah yang lebih tepat. Tuala
itu juga akan dibasahkan agar aktiviti menjadi lebih jelas. Di akhir
P&P, pemerhatian dapat dibuat iaitu tuala mana yang lebih cepat kering
berdasarkan faktor luas permukaan. Murid juga melakukan aktiviti diluar bilik darjah dengan menyidai tuala
di tepi pagar sekolah. Pemerhatian masih
boleh dibuat selepas waktu P&P, iaitu di akhir sesi persekolahan pada hari
tersebut untuk melihat hasil aktiviti. Murid akan merasa lebih seronok dan
bersemangat untuk melihat hasil aktiviti mereka. Bagi mengatasi kelemahan guru
yang hanya memberi satu sitausi proses penyejatan ini, guru seharusnya lebih
bersedia dan mencari pelbagai idea yang sepatutnya untuk memberikan
contoh-contoh lain yang bersesuaian dengan tajuk ini. Guru juga boleh
bertanya dan meminta pendapat murid tentang proses penyejatan yang murid
tahu untuk dikongsi bersama rakan-rakan lain. Begitu juga dengan kesalahan
penggunaan istilah, guru harus lebih peka dan teliti dengan istilah yang
digunakan. Jika guru sedar kesilapan yang dilakukan pada masa P&P
berjalan, guru seharusnya terus menerangkan dengan jelas perbezaan istilah
yang digunakan, contohnya penyejatan dengan pengeringan. Akhirnya, perancangan perlulah lebih teliti
dalam sesuatu fasa yang dirancangkan agar P&P berjalan dengan baik, lancar
dan dapat mencapi objektif.
Kesimpulan yang
boleh saya katakan dalam fasa set induksi ini ialah, ianya berjaya menarik
minat murid untuk belajar. Adanya aktiviti di hadapan kelas membuatkan murid
bersemangat dan bersungguh-sungguh untuk mengetahui tajuk P&P hari ini.
Kerjasama dan respon murid menunjukkan murid faham dan mendengar setiap
maklumat yang disampaikan oleh guru.
Bagi pengajaran selama 30 minit, aktiviti tersebut terlalu mengambil masa,
tetapi jika pengajaran selama 60 minit, ianya lebih sesuai. Saya akan memperbaiki kelemahan yang terdapat
dalam pengajaran ini agar ianya menjadi lebih bermakna dan dapat membantu murid
mengetahui konsep dan isi pelajaran yang ingin saya sampaikan.
Secara keseluruhan saya simpulkan bahawa set induksi ini berjaya menarik
perhatian murid terutama bagi murid kelas sederhana ini tetapi perlu dimurnikan
supaya lebih baik dan berkesan.
|
RIS
SEMESTER 1 SESI 2010/2011
EDU 3026: PENGAJARAN, TEKNOLOGI DAN PENAKSIRAN 2
TAJUK
REFLEKSI PENGAJARAN MAKRO
|
KUMPULAN
EL-A 18
DISEDIAKAN
OLEH
NAMA
|
NO. ID
|
NO.
TELEFON
|
NOR AZLINA
BINTI AMIN
|
D20102043060
|
013-4746242
05-7962736
|
NAMA
TUTOR E-LEARNING:
PROFESOR DR.
KANTHASAMY A/L NALLUSAMY
TARIKH
SERAH: 15 DISEMBER 2011
REFLEKSI PENGAJARAN MAKRO
Pengenalan
Saya telah
menjalankan aktiviti pengajaran makro yang melibatkan murid tahun 5 Yakin
seramai 33 orang. Walaupun pada asalnya bilangan murid seramai 43 orang
disebabkan beberapa orang murid terlibat dengan
latihan koir sekolah maka 10 orang murid tiada di dalam kelas. Murid-murid di dalam kelas ini adalah terdiri
daripada murid yang beraras cerdas dan sederhana. Saya menjalankan pengajaran
matapelajaran Sains untuk pengajaran makro ini.
Tajuk
pengajaran yang saya pilih ialah Menyiasat Dunia dan Teknologi. Hasil
pengajaran adalah mengetahui faktor yang mempengaruhi kestabilan struktur. Saya
menetapkan tiga objektif pembelajaran iaitu objektif mata pelajaran, objektif saintifik
dan objektif berkaitan kemahiran manipulatif sains. Saya telah menyediakan
beberapa bahan bantu mengajar yang bersesuaian dan menjalankan pengajaran
mengikut rancangan pengajaran yang dirancang lebih awal. Pengajaran makro ini telah
dijalankan selama 30 minit di dalam makmal bagi memudahkan murid menjalankan
aktiviti berkumpulan.
Kebaikan
Dalam
pengajaran makro yang telah saya jalankan ini, beberapa kekuatan atau kebaikan
dapat dikesan. Antaranya ialah guru merancang set induksi yang menarik minat murid
untuk meneruskan pengajaran. Ia juga melibatkan keseluruhan kelas iaitu semua
murid berdiri dengan sebelah kaki dan dua belah kaki untuk merasai situasi yang
dikehendaki. Ia juga dapat merangsang minda murid untuk mengaitkan dengan
pengajaran dan pembelajaran pada hari ini. Guru menekankan tentang difinisi
kestabilan bagi memudahkan murid mengikuti isi pelajaran yang seterusnya.
Penerangan
guru jelas dalam setiap aktiviti yang dijalankan. Penerangan dan intonasi guru
yang jelas dapat membantu murid memahami apa yang disampaikan oleh guru dengan
lebih berkesan. Guru sentiasa memastikan semua murid dapat mendengar dan
melihat dengan jelas bahan yang ditunjukkan semasa P&P. Guru juga peka
terhadap murid dengan memberikan bantuan dan tunjuk ajar dalam memahami sesuatu
konsep. Contohnya, guru memberikan tunju cara kepada murid untuk menjalankan
aktiviti berkumpulan.
Bahan bantu
mengajar yang disediakan juga bersesuaian. Terdapat beberapa alat bantu
mengajar yang menarik minat murid seperti basikal yang jarang dilihat oleh
murid. Alat bantu mengajar yang fleksibal dan menjimatkan masa seperti carta
dan kad bergambar membantu proses P&P berjalan lebih lancar tanpa perlu
mengambil masa untuk menulis nota di papan putih dan melukis gambar. Murid juga
melakukan pergerakkan ke hadapan kelas untuk menampal kad bergambar. Aktiviti ini
dirancang bagi menghilangkan rasa tegang dengan hanya duduk di kerusi mereka.
Guru merancang
aktiviti berkumpulan yang sesuai bagi membolehkan murid merasai dan melihat
sendiri faktor yang mempengaruhi kestabilan struktur. Aktiviti seumpama itu
dapat membuatkan murid lebih faham dan mudah untuk mengingati isi pelajaran
iaitu faktor yang mempengaruhi kestabilan. Guru memberikan tunjuk ajar disetiap
kumpulan bagi memastikan murid dapat menjalankan aktiviti dengan betul.
Aktiviti ini juga dapat menjana minda murid dengan melakukan aktiviti
berdasarkan kad tugasan yang diberi. Kad tugasan memuatkan arahan yang jelas bagi membolehkan murid membuat aktiviti
dengan baik. Murid juga dapat membaca dan memahami arahan dengan baik.
Aktiviti berkumpulan
yang dijalankan dapat melibatkan semua
murid. Ini mendorong murid untuk
melibatkan diri dengan aktif sepanjang pengajaran dijalankan. Saya dapat
melihat semua murid berusaha untuk
mencuba aktiviti yang disediakan secara sukarela. Aktiviti ini juga dapat
menggalakkan komunikasi antara rakan kerana mereka perlu berbincang untuk
menjalankan aktiviti dengan betul.
Melalui aktiviti ini juga , saya dapat melihat beberapa nilai murni yang
ditonjolkan oleh murid seperti semangat kerjasama, bertimbangrasa,
bertanggungjawab dan bertoleransi. Setelah
aktiviti selesai dijalankan, semua murid menunjukkan sikap yang positif dan
meluahkan perasaan gembira. Suasana
pembelajaran kelihatan ceria dan memberangsangkan.
Pembentangan
hasil aktivti yang dijalanakan dapat membantu murid mempunyai daya keberanian
untuk bercakap dikhalayak ramai. Murid akan mempunyai rasa tanggungjawab dan berkebolehan
untuk menerangkan kepada rakan-rakan hasil dapatan mereka.
Dalam fasa
aplikasi idea guru menekankan aspek penting dalam kemahiran proses sains iaitu
mengenal pasti pemboleh ubah. Aspek ini sangat penting dan guru berjaya
menyampaikan dengan menjawab soalan yang bersesuaian dengan aktiviti yang telah
dijalankan oleh murid. Guru sentiasa memberikan bimbingan kepada murid untuk
menjawab soalan dengan baik dan berkesan.
Guru juga
merupakan seorang yang ada mempunyai unsur kecindan, tidak terlalu garang atau menunjukkan
rasa marah jika murid tidak dapat menjawab soalan, guru turut memberikan
penghargaan dan galakan seperti memberikan tepukan, kata-kata pujian dan
ganjaran (gula-gula) kepada murid yang dapat menjawab soalan dengan betul.
Elemen ini dapat mengeratkan hubungan antara murid dengan guru dan murid akan
meresa selesa untuk bertanya atau berkongsi idea bersama guru mereka. Saya
dapat mengaplikasikan kemahiran memperkukuh sepanjang pengajaran dijalankan.
Kemahiran pengukuhan atau peneguhan merupakan satu teknik mengajar yang
digunakan apabila murid memberi jawapan yang betul. Dalam keadaan ini guru
memberi pujian kepada murid itu sebagai pengukuhan tingkah laku .Saya yakin
dengan menggunakan kemahiran ini dapat memberi galakan kepada murid untuk
melibatkan diri secara aktif dalam aktiviti pembelajaran.
Memberi
pengukuhan kepada murid juga dapat memupuk semangat keyakinan untuk murid yang
mewujudkan tingkah laku positif. Ia juga dapat membantu memperbaiki disiplin
kelas dengan mengubah tingkah laku negatif yang timbul. Keadaan ini dapat
ditunjukkan apabila saya menjalankan aktiviti semua murid berusaha untuk
memilih jawapan yang betul untuk mendapat pujian tersebut. Bagi murid yang
belum menerima pengukuhan juga sentiasa berusaha menunjukkan tingkah laku yang
baik .Situasi ini menjadikan disiplin kelas bertambah baik dan aktiviti
pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan dengan lancar dan berkesan. Murid
yang telah menerima pengukuhan merasa usahanya telah dihargai dan semangat
keyakinan terhadap daya pembelajarannya semakin bertambah. Perhubungan diantara
saya dengan murid juga bertambah mesra dan aktiviti pengajaran saya menjadi
proses pengajaran dan pembelajaran yang digemari oleh murid.
Akhir sekali,
satu lagi kebaikan yang dapat dikesan ialah guru tidak lupa untuk bertanyakan
semua rumusan pelajaran pada hari itu dengan bertanyakan semula isi pelajaran
yang disampaikan. Kebolehan murid merumuskan semula isi pelajaran dapat menguji
kejayaan pengajaran dan pembelajaran pada hari itu. Rumusan oleh guru juga
penting untuk memantapkan pengetahuan murid tentang apa yang telah dipelajari.
Kelemahan
Setiap guru tidak dapat lari dari
melakukan kesilapan dan mempunyai kelemahan dalam pengajarannya. Saya turut
menyedari kelemahan yang terdapat dalam pengajaran makro ini menerusi
penyediaan ringkasan mengajar dan tayangan semula video rakaman. Beberapa
kelemahan saya ialah alat bantu mengajar yang saya gunakan untuk aktiviti
berkumpulan kurang menggunakan radas sains yang sebenar. Seharusnya saya boleh
menggunakan radas sains seperti kelalang kon, bentuk-bentuk bongkah kayu dan
bikar yang pelbagai saiz. Ini dapat membantu murid mendekatkan diri dengan
peralatan sains.
Pada fasa set induksi juga saya
rasakan adalah lebih baik jika saya memanggil seorang murid sahaja untuk
melakukan aktiviti berdiri sebelah kaki dan dua belah kaki supaya murid-murid
lain lebih jelas dengan situasi yang ingin disampaikan. Arahan kurang jelas
menyukarkan murid melakukan aktiviti yang diingini oleh guru. Murid juga boleh
menggunakan pengetahuan lepasnya untuk membina konsep yang baru dengan lebih
mudah. Saya dapati set induksi dalam pengajaran makro yang saya rancangkan
tidak menarik. Ia juga tidak mencabar minda murid dan kurang sesuai dengan
tahap kebolehan murid. Saya juga tidak dapat meyediakan alat bantu mengajar
dalam fasa ini yang boleh menarik perhatian
murid dan memperkembangkan pengetahuan sedia ada murid.
Pada fasa penstrukturan semula idea,
di mana aktiviti kumpulan dijalankan adalah lebih baik ia dibuat dalam sistem
stesen. Ini kerana setiap kumpulan akan melakukan aktiviti yang berbeza iaitu 4
aktiviti dapat di lakukan untuk mengukuhkan pemahaman mereka tentang konsep
yang disampaikan. Kad tugasan jelas tetapi kurang menarik. Guru lupa menyediakan borang pemerhatian untuk murid
mencatatkan hasil aktiviti mereka. Murid tidak membentangkan hasil kumpulan di
hadapan kelas, tetapi hanya menunjukkan semula di dalam kumpulan masing-masing.
Kelemahan yang seterusnya di dalam
fasa aplikasi idea dimana aktiviti permainan tidak dapat dijalankan kerana
kesuntukan masa untuk membawa murid ke luar kelas. Makmal dirasakan tidak
sesuai untuk menjalankan aktiviti permainan tersebut kerana berbasikal
memerlukan tempat yang lebih luas. Guru juga tidak membincangkan tentang
aplikasi kestabilan struktur dalam kehidupan seharian murid. Seharusnya pada
fasa ini, guru meminta pendapat murid tentang perkaitan kestabilan struktur
dengan situasi yang sebenar.
Guru yang baik seharusnya dapat
memastikan pengurusan masa yang sesuai dengan aktiviti yang dirancangkan. Jika
masa tidak dirancang dengan baik dan tidak bersesuaian dengan aktiviti yang
dijalankan sudah pasti pengajaran dan pembelajaran tidak dapat dijalankan
dengan sempurna. Pengurusan masa saya juga tidak terlalu memuaskan dan perlu
difikirkan semula supaya dapat melaksanakan pengajaran dengan berkesan dan mencapai
objektif yang dirancang.
Langkah
mengatasi kelemahan
Setiap kelemahan dan kekurangan yang
dikesan memerlukan penambahbaikan bagi meningkatkan kualiti pengajaran pada
masa akan datang. Berdasarkan kelemahan dan kekurangan dalam pengajaran makro yang
telah saya jalankan, penambahbaikan yang perlu dilakukan ialah menyediakan set
induksi yang lebih menarik semasa
permulaan pengajaran. Saya perlu menyediakan suatu aktiviti yang luar biasa
untuk membangkitkan rasa ingin tahu murid untuk meneroka ilmu seterusnya. Dalam
set induksi juga terdapat empat jenis komponen iaitu untuk menarik
perhatian, mewujudkan motivasi, membuat perkaitan dan menstruktur. Aktiviti pengajaran dalam set induksi
hendaklah dirancang berdasarkan komponen-komponen tersebut disamping penyediaan alat bantu
mengajar yang lebih relevan untuk menjamin keberkesanan aktiviti dalam permulaan pengajaran.
Banyak bahan
bantu mengajar yang lebih menarik dan lebih baik boleh saya gunakan dalam
pengajaran saya untuk tajuk ini. Dalam aktiviti yang dijalankan seharusnya saya
dapat menggunakan pelbagai radas sains untuk memperkembangkan pengetahuan murid
dalam mengenali radas-radas Sains. Antaranya yang boleh saya gunakan ialah
kelalang kon, bikar dan lain-lain peralatan yang sesuai.
Untuk memperbaiki
kad tugasan saya yang kurang menarik, saya seharusnya menggunakan teknologi komputer
untuk menghasilkan kad tugasan yang lebih baik. Kad tugasan itu juga boleh
dilengkapi terus dengan borang pemerhatian setiap kumpulan untuk menjawab hasil
aktiviti mereka. Pembentangan yang dijalankan di hadapan kelas seharusnya
dilaksanakan. Guru boleh menyediakan sebuah meja dihadapan kelas untuk
diletakkan bahan yang digunakan dan menunjukkan cara aktiviti yang dilaksanakan
oleh setiap kumpulan. Murid lain dapat melihat dan memberi komen yang lebih
membina dalam setiap aktiviti yang dijalankan
Penambahbaikan
lain yang boleh saya lakukan ialah memastikan masa untuk melaksanakan sesuatu
fasa dilakukan dengan baik. Contohnya, aktiviti permainan yang tidak dapat dijalankan
memerlukan masa yang lebih untuk mambawa murid keluar dari kelas dan tempat
yang lebih sesuai. Murid sememangnya teruja untuk menaiki basikal tersebut
tetapi saya lebih menitik beratkan faktor keselamatan murid. Jika masa
mencukupi saya akan membawa murid ke padang sekolah untuk mencuba menaiki
basikal tersebut dengan kawalan guru. Ini dapat memberikan kesan positif
apabila murid gembira dan terkenang aktiviti yang mereka lakukan. Untuk itu
saya akan memastikan aktiviti yang dirancang bersesuaian dengan masa yang
diperlukan dalam pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan.
Saya juga perlu menguasai teknik menyoal supaya aras soalan sesuai dengan murid,
kebolehan dan pengalaman masing-masing. Melalui aktiviti soal jawab juga, perhubungan guru dan murid
dapat dijalin dengan baik. Saya akan cuba menyoal setiap orang murid
secara keseluruhan kelas supaya semua murid sentiasa bersedia dan menyediakan
jawapan bagi soalan yang saya kemukakan. Setiap murid perlu diberikan peluang
dan masa untuk memikirkan jawapan yang dikehendaki oleh guru.
Kesimpulan
Refleksi
pengajaran makro yang dibuat dapat menilai
kekuatan dan kelamahan saya dalam pengajaran dan pembelajaran yang saya
jalankan. Saya juga dapat meneliti setiap fasa pengajaran dengan
cara yang lebih sistematik dan mendapatkan maklumbalas dengan segera untuk memperbaiki
kelemahan yang ada. Guru yang bijak dan dedikasi seharusnya memikirkan cara
yang terbaik untuk proses pengajaran dan pembelajarannya. Murid adalah
pelanggan yang perlu diutamakan. Refleksi yang dibuat akan memperlihatkan
kelabihan dan kekurangan guru dalam pengajarannnya. Langkah memperbaiki
kelemahan perlu dilaksanakan bukan sekadar membiarkannya sahaja tanpa mengambil
tindakan yang sewajarnya.
Bagi saya yang
mengajar untuk tiga kelas tahun 5 akan memastikan kesilapan tidak berulang
untuk mengajar topik yang sama di kelas yang lain. Penambahbaikkan perlu
dilakukan. Itulah tugas guru dalam menempuh arus perjuangan mendidik anak
bangsa. Guru perlu sentiasa peka, sedia dan menanamkan sikap untuk membuat yang
terbaik. Jika kita dapat membuat yang terbaik, kejayaan anak didik akan
menjamin kepuasan guru dalam kerjayanya.
Setelah
meneliti video pengajaran dan rancangan pengajaran yang saya sediakan, saya dapati proses pengajaran
dan pembelajaran yang dijalankan adalah berjaya dan mencapai objektif.
Walaubagaimanapun penambahbaikkan perlu dijalankan supaya pengajaran dan
pembelajaran lebih berkesan. Bagi saya, perkara utama adalah persediaan guru, teknik
pengajaran dan bahan bantu mengajar yang sesuai dapat membantu guru dan murid
memahami isi pelajaran dengan lebih baik dan berkesan.
tq for the info...
ReplyDelete
ReplyDeletebagus dan terima kasih atas rujukan yg anda beri hanya allh yg dpt membelas kebaikan anda
perkongsian ilmu yang sangat bermanfaat...tqvm
ReplyDeleteterima kasih
ReplyDelete